SİNERJİ SİRKÜLER RAPOR
Sirküler Tarihi: 29.12.2021
Sirküler No : 2021/28
1 OCAK 2022 TARİHİNDEN İTİBAREN YÜRÜRLÜĞE GİRECEK OLAN ÖNEMLİ VERGİSEL DEĞİŞİKLİKLER
1. Vergiye Uyumlu Mükelleflere Uygulanmakta Olan %5 Oranındaki Vergi İndiriminden Yararlanma Şartlarında Mükellef Lehine Değişikliler Yapıldı
7338 Sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 121. maddesinde yapılan değişiklik neticesinde 1/1/2022 tarihinden itibaren verilmesi gereken yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde uygulanmak üzere, vergi indirimden yararlanma koşulu olan indirimin hesaplanacağı beyannamenin ait olduğu yıl ile önceki 2 yılda haklarında tarhiyat yapılmamış olması koşulu, yapılan tarhiyatların kesinleşmesine bağlanmıştır. Dolayısıyla mükellef hakkında yukarıda belirtilen süre içerisinde tarhiyat yapılmış olmakla birlikte tarhiyatın kesinleşmemiş olması halinde de vergi indiriminden yararlanılabilecektir. Yapılan tarhiyatın indirimden yararlanıldıktan sonra kesinleşmesi durumunda yararlanılan indirim mükelleften geri alınmayacaktır.
Ayrıca anılan süre içerisinde kesinleşen tarhiyatın ilgili yılda yararlanılabilecek azami indirim tutarının %1'inden az olması durumunda da indirimden yararlanma şartları ihlal edilmemiş sayılacaktır. Örneğin 2021 yılı için yararlanılabilecek azami vergi indirimi tutarının yasal tavanı 1.500.000.-TL olup, bu tutarın %1'i olan yıllık 15.000 TL'ye kadar yapılacak ikmâlen veya resen tarhiyatlar vergiye uyumlu mükelleflerin yararlanabileceği indirimine engel olmayacaktır.
2. Dördüncü Dönem Geçici Vergi Beyanı Kaldırıldı
7338 Sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 120. maddesinde yapılan değişiklik ile 2022 yılı hesap dönemi kazançlarından başlamak üzere 4. dönem (Ekim-Aralık dönemi) geçici vergi beyanı kaldırıldı.
3. Nakdi Sermaye Artışlarının Yurt Dışından Getirilen Kısımları İçin İndirim Oranı %75 Olarak Uygulanacak
7338 Sayılı Kanunla 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10. maddesinde yapılan değişiklik ile nakdi sermaye artışlarının, yurt dışından getirilen ve nakitle karşılanan kısmı için indirim oranı %75 olarak uygulanacak.
Bilindiği üzere finans, bankacılık ve sigortacılık sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar ile kamu iktisadi teşebbüsleri hariç olmak üzere sermaye şirketlerinin ilgili hesap dönemi içinde, ticaret siciline tescil edilmiş olan ödenmiş veya çıkarılmış sermaye tutarlarındaki nakdi sermaye artışları veya yeni kurulan sermaye şirketlerinde ödenmiş sermayenin nakit olarak karşılanan kısmı üzerinden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından indirimden yararlanılan yıl için en son açıklanan "Bankalarca açılan TL cinsinden ticari kredilere uygulanan ağırlıklı yıllık ortalama faiz oranı" dikkate alınarak, ilgili hesap döneminin sonuna kadar hesaplanan tutarın %50'si kurum kazancının tespitinde indirim olarak dikkate alınabiliyor.
7338 sayılı Kanunla yapılan değişikliğin yürürlük tarihi Kanunun yayım tarihi olan 26 Ekim 2021 oluğu için bu tarihten önce gerçekleştirilen sermaye artırımlarında, taahhüt edilen nakdin 26 Ekimden sonra getirilmesi durumunda indirim oranının ne olacağı hususu önem arz etmekte olup, uygulamanın ayrıntılarına ilişkin yayımlanacak Tebliğin takip edilmesinde fayda bulunmaktadır.
4. 1/1/2022 Tarihinden İtibaren Yapılacak Yatırım Harcamalarına Uygulanmak Üzere Hak Edilen Yatırıma Katkı Tutarının %10'u Mükellefin Diğer Vergi Borçlarına Mahsup Edilebilecek
7338 Sayılı Kanunla 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesinde yapılan değişiklik ile 1/1/2022 tarihinden itibaren yapılacak yatırım harcamalarına uygulanmak üzere; yatırım teşvik belgesi bazında yapılan yatırım harcamasına yatırıma katkı oranının uygulanmasıyla belirlenen tutarın %10’luk kısmı, kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken ayı takip eden ikinci ayın sonuna kadar talep edilmesi şartıyla, özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi hariç olmak üzere tahakkuk etmiş diğer vergi borçlarından terkin edilmek suretiyle kullanılabilecek.
Terkin talebinde bulunulabilecek tutar, hak edilen yatırıma katkı tutarından indirimli kurumlar vergisi yoluyla kullanılan yatırıma katkı tutarının düşülmesinden sonra bulunan tutarın yarısından fazla olamayacak. Diğer vergi borçlarının terkini suretiyle kullanılan tutarın bir katına isabet eden yatırıma katkı tutarından vazgeçildiği kabul edilecek.
Diğer vergi borçlarından terkin edilebilecek toplam tutar, ilgili yatırım teşvik belgesi kapsamında fiilen yapılan yatırım harcamalarına, yatırıma katkı oranı uygulanmak suretiyle hesaplanan tutarın %10’undan fazla olamayacak.
5. 1.1.2022 Tarihinden İtibaren Mükelleflere Amortismana Tabi İktisadi Kıymetlerini Sürekli Yeniden Değerlemeye Tabi Tutabilme İmkanı Getirildi
7338 Sayılı Kanunla Vergi Usul Kanununun mükerrer 298. maddesine eklenen ( Ç ) bendi hükmü ile 1.1.2022 tarihinden itibaren mükelleflere amortismana tabi iktisadi kıymetlerini sürekli yeniden değerlemeye tabi tutabilme imkanı getirildi.
Anılan hükme göre, tam mükellefiyete tabi ve bilanço esasına göre defter tutan gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri (kollektif, adî komandit ve adî şirketler dahil, enflasyon düzeltmesi yapanlar ile kayıtlarını Türk para birimi dışında başka bir para birimiyle tutmalarına izin verilenler hariç), enflasyon düzeltmesi yapma şartlarının gerçekleşmediği hesap dönemlerinin sonu itibarıyla, bilançolarına dâhil bulunan amortismana tabi iktisadi kıymetlerini (bu niteliklerini korudukları müddetçe sat-kirala-geri al işlemine veya kira sertifikası ihracına konu edilenler hariç) ve bunlar üzerinden ayrılmış olup bilançolarının pasifinde gösterilen amortismanları yeniden değerleyebilecekler.
İktisadi kıymetlerin maliyet bedellerine eklenmiş bulunan (iktisadi kıymetlerin aktifleştirildiği hesap dönemine ilişkin olanlar hariç) kur farkları ve kredi faizleri (bunlara isabet eden amortismanlar dahil) yeniden değerlemeye tabi tutulamayacak.
6. Sürekli Yeniden Değerleme Uygulamasına Geçişi Sağlamak Üzere Eski Yıllar İçin Bir Defaya Mahsus Yeniden Değerleme İmkan Getirildi
7338 Sayılı Kanunla Vergi Usul Kanununa eklenen geçici 32. madde hükmü ile 1.1.2022 tarihinden itibaren uygulanmak üzere, amortismana tabi iktisadi kıymetlerini sürekli yeniden değerlemeye tabi tutabilecek mükellefler eski yıllar için de bir defaya mahsus yeniden değerleme yapabilecekler.
Anılan madde hükmüne göre, sürekli yeniden değerleme yapabilecek olan mükellefler, ilk kez yeniden değerleme yapacakları hesap döneminden önceki hesap döneminin sonu itibarıyla bilançolarına kayıtlı bulunan taşınmazlar ile amortismana tabi diğer iktisadi kıymetlerini (bu niteliklerini korudukları müddetçe sat-kirala-geri al işlemine veya kira sertifikası ihracına konu edilen taşınmaz ve iktisadi kıymetler hariç) yeniden değerleyebilecekler.
Yeniden değerleme neticesinde taşınmazlar ve amortismana tabi diğer iktisadi kıymetlerin değerinde meydana gelecek değer artışı, yeniden değerlemeye tabi tutulan taşınmazlar ve amortismana tabi diğer iktisadi kıymetlerin her birine isabet eden değer artışları ayrıntılı olarak gösterilecek şekilde, bilançonun pasifinde özel bir fon hesabında gösterilecek.
Taşınmaz ve amortismana tabi diğer iktisadi kıymetlerini bu madde kapsamında yeniden değerlemeye tabi tutan mükellefler bunları, yapılan yeniden değerleme sonrasında bulunan değerleri üzerinden amortismana tabi tutmaya devam edecekler.
Pasifte özel bir fon hesabında gösterilen değer artışı tutarı üzerinden %2 oranında hesaplanan vergi, yeniden değerleme işleminin yapıldığı tarihi izleyen ayın sonuna kadar bir beyanname ile gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine beyan edilecek ve ilk taksiti beyanname verme süresi içinde, izleyen taksitler beyanname verme süresini takip eden ikinci ve dördüncü ayda olmak üzere üç eşit taksitte ödenecek.
Yeniden değerlemeye tabi tutulan taşınmaz ve amortismana tabi diğer iktisadi kıymetlerin elden çıkarılması halinde, pasifte özel bir fon hesabında gösterilen değer artışları, kazancın tespitinde dikkate alınmayacak.
7. Vergi İncelemelerinde İşe Başlama Tutanağı Düzenlenmeyecek
7338 Sayılı Kanunla Vergi Usul Kanunu'nun 140. maddesinde yapılan değişiklik ile vergi incelemesine başlama tarihi ve prosedürü değiştirildi. Düzenlemeye göre 1/7/2022 tarihinden itibaren yapılacak vergi incelemelerinde incelemeye başlama tutanağı düzenlenmeyecek. Mükellefe nezdinde incelemeye başlandığı bir yazıyla bildirilecek.
8. Sosyal İçerik Üreticilerinin Vergilendirme Esasları Düzenlendi
7338 Sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanununa eklenen mükerrer 20/B madde hükmü ile “youtuber” olarak adlandırılan “sosyal medya fenomeni”, “sosyal içerik üreticileri” ve “sosyal medya üreticilerinin" vergilendirilme esasları düzenlendi.
Anılan yasal düzenleme uyarınca 1/1/2022 tarihinden itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere; internet ortamındaki sosyal ağ sağlayıcıları üzerinden metin, görüntü, ses, video gibi içerikler paylaşan sosyal içerik üreticilerinin bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları ile akıllı telefon veya tablet gibi mobil cihazlar için uygulama geliştirenlerin elektronik uygulama paylaşım ve satış platformları üzerinden elde ettikleri kazançları gelir vergisinden istisna edildi.
İstisnadan faydalanılabilmesi için Türkiye’de kurulu bankalarda bir hesap açılması ve bu faaliyetlere ilişkin tüm hasılatın münhasıran bu hesap aracılığıyla tahsil edilmesi şart.
Bankalar, bu kapsamda açılan hesaplara aktarılan hasılat tutarı üzerinden, aktarım tarihi itibarıyla %15 oranında gelir vergisi tevkifatı yapmak ve ilgili Yasa maddeleri çerçevesinde beyan edip ödemekle yükümlüler.
Yukarıda belirtilen kapsamda elde edilen kazançları toplamı Gelir Vergisi Kanununun 103. maddesinde yazılı tarifenin dördüncü gelir diliminde yer alan tutarı aşanlar ile (2022 yılı için 880.000.-TL) faaliyete ilişkin tüm gelirlerini bankada hesap açtırmak suretiyle tahsil etmeyenler istisnadan faydalanamayacaklar.
Saygılarımızla,
SİNERJİ
Bağımsız Denetim
Danışmanlık ve Yeminli
Mali Müşavirlik Ltd. Şti.