Pratik Bilgiler

» Amortisman Sınırı
» Vergiden Müstesna Yemek Bedeli
» Emlak Vergisi Oranları
» Fatura Düzenleme Sınırı
» Değer Artış Kazançları İstisna Tutarları
» Kıdem Tazminatı Tavanı
» Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel
» Yıllık Ücretli İzinler

Muhasebe Standartları

» Ülke içinde kullanılan muhasebe standartlarını uluslararası standartlarla bütünleştirebilmek için 1995 yılından bu yana 43 uluslararası muhasebe standardı Türkiye’ye ...

T.C. Resmi Gazete

SİRKÜLER

Sirküler No: 2021/19 STOPAJ GELİR VE KURUMLAR VERGİLERİNDE MATRAH ARTIRIMI UYGULAMASI

    SİNERJİ SİRKÜLER RAPOR

 

 

Sirküler Tarihi: 30.06.2021

Sirküler No      : 2021/19

 

STOPAJ GELİR VE KURUMLAR VERGİLERİNDE MATRAH ARTIRIMI UYGULAMASI

Bilindiği üzere vergi tevkifatı yapmakla sorumlu olanlar, Gelir Vergisi Kanununun 94. maddesinin birinci fıkrası ile Kurumlar Vergisi Kanununun 15. maddesinin birinci fıkrasında sayılmış bulunmaktadır. Bunlar; kamu idare ve müesseseleri, iktisadi kamu kuruluşları, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadi işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya zirai işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçilerdir.

7326 sayılı Yapılandırma Kanununun 5. maddesinin ikinci fıkrasında;

a) Hizmet erbabına ödenen ücretlerden,

b) Serbest meslek ödemelerinden,

c) Yıllara sari inşaat ve onarım işlerine ait hakediş ödemelerinden,

d) Kira ödemelerinden,

e) Çiftçilerden satın alınan zirai mahsuller ve hizmetler için yapılan ödemelerden,

f) Esnaf muaflığından yararlananlara yapılan ödemelerden

gelir veya kurumlar vergisi tevkifatı yapmakla sorumlu olanların, 2016, 2017, 2018, 2019 ve 2020 yılları ile ilgili olarak vergi artırımında bulunabilecekleri hüküm altına alınmıştır.

Bu kapsamda artırımda bulunacak olanların gelir veya kurumlar vergisi tevkifatına ilişkin muhtasar beyannamelerini vermiş oldukları vergi dairelerine, 31 Ağustos 2021 tarihine (bu tarih dahil) kadar müracaat etmek suretiyle artırım hükümlerinden yararlanabilmeleri mümkün bulunmaktadır.

1. Ücret Ödemelerinde Matrah Artırımı Uygulaması:

Hizmet erbabına ödenen ücretlerden vergi tevkifatı yapmaya mecbur olanların bu sorumlulukları ile ilgili olarak vergi incelemesi ve tarhiyata muhatap olmamaları için 7326 sayılı Kanunda belirtilen esaslara göre vergi artırımı yapmaları gerekmektedir.

Hizmet erbabına ödenen ücretlerden vergi tevkifatı yapmaya mecbur olan sorumluların; her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri muhtasar beyannamelerinde beyan edilen ücret ödemelerinin gayrisafi tutarlarının yıllık toplamı üzerinden;

2016 yılı için....................................................................... %6,

2017 yılı için....................................................................... %5,

2018 yılı için....................................................................... %4,

2019 yılı için....................................................................... %3,

2020 yılı için....................................................................... %2

oranlarından az olmamak üzere hesaplanan gelir vergisinin 7326 sayılı Kanunun 5. maddesinde belirtilen süre ve şekilde ödenmesi durumunda, bu sorumlular nezdinde; vergi artırımı yapılan yıllara ait vergilendirme dönemleri ile ilgili olarak ücret ödemeleri yönünden gelir (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. 

2. Serbest Meslek Ödemelerinde Matrah Artırımı Uygulaması:

Yaptıkları serbest meslek işleri dolayısıyla bu işleri icra edenlere yapılan ödemelerden vergi tevkifatı yapmaya mecbur olan sorumluların; her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri muhtasar beyannamelerinde beyan edilen serbest meslek ödemelerinin gayrisafi tutarlarının yıllık toplamı üzerinden;

 

2016 yılı için....................................................................... %6,

2017 yılı için....................................................................... %5,

2018 yılı için....................................................................... %4,

2019 yılı için....................................................................... %3,

2020 yılı için....................................................................... %2

 

oranlarından az olmamak üzere hesaplanan gelir vergisinin 7326 sayılı Kanunun 5. maddesinde belirtilen süre ve şekilde ödenmesi durumunda, bu sorumlular nezdinde; vergi artırımı yapılan yıllara ait vergilendirme dönemleri ile ilgili olarak serbest meslek erbabına yapılan ödemeler yönünden gelir (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. 

Vergi artırımında bulunulmak istenilen yılın vergilendirme dönemlerinde hiç muhtasar beyanname verilmemiş olması veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenilen ödeme türünün beyannamede bulunmaması halinde, ilgili yıllar için bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefleri için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrahı tutarının % 50’si esas alınarak belirlenen gelir (stopaj) vergisi matrahı üzerinden % 15 oranında hesaplanan vergi ödenmek suretiyle, 7326 sayılı Kanunun artırım hükümlerinden yararlanılabilecektir.

 

 

3. Kira Ödemelerinde Matrah Artırımı Uygulaması:

Yaptıkları kira ödemeleri üzerinden vergi tevkifatı yapmaya mecbur olan sorumluların; her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri muhtasar beyannamelerinde beyan edilen kira ödemelerinin gayrisafi tutarlarının yıllık toplamı üzerinden;

 

2016 yılı için....................................................................... %6,

2017 yılı için....................................................................... %5,

2018 yılı için....................................................................... %4,

2019 yılı için....................................................................... %3,

2020 yılı için....................................................................... %2

oranlarından az olmamak üzere hesaplanan gelir veya kurumlar vergisinin 7326 sayılı Kanunun 5. maddesinde belirtilen süre ve şekilde ödenmesi durumunda, bu sorumlular nezdinde; vergi artırımı yapılan yıllara ait vergilendirme dönemleri ile ilgili olarak kira ödemelerine ilişkin gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır.

Vergi artırımında bulunulmak istenilen yılın vergilendirme dönemlerinde hiç muhtasar beyanname verilmemiş olması veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenilen ödeme türünün beyannamede bulunmaması halinde, ilgili yıllar için beyana tabi geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından oluşan mükellefler için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarı esas alınarak belirlenen gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi matrahı üzerinden %15 oranında hesaplanan vergi ödenmek suretiyle 7326 sayılı Kanunun artırım hükümlerinden yararlanılabilecektir.

 

Bu şekilde hesaplanan vergi tutarları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

 

  

Yıl

Asgari Matrah Tutarı

(TL)

(1)

Vergi

Oranı (%)

(2)

Hesaplanan Vergi

(TL) (1x2)

(3)

2016

9.400

15

1.410

2017

9.960

15

1.494

2018

10.580

15

1.587

2019

11.240

15

1.686

2020

12.740

15

1.911

 

4. Yıllara Sari İnşaat ve Onarma İşlerine İlişkin Hakedişlerde Matrah Artırımı Uygulaması:

Yıllara sari inşaat ve onarım işleri ile uğraşanlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hak ediş ödemelerinden vergi tevkifatı yapmaya mecbur olanların; ilgili yıl içinde verdikleri (ihtirazi kayıtla verilenler dahil) muhtasar beyannamelerinde yer alan söz konusu ödemelerine ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı üzerinden %1 oranında hesaplanacak vergiyi ödemek suretiyle vergi artırımından yararlanmaları mümkün bulunmaktadır.

Vergi artırımında bulunulan yıl içinde hiç beyanname verilmemiş olması veya muhtasar beyanname vermekle birlikte artırılması istenilen ödeme türünün beyannamede bulunmaması halinde, ilgili yıllar için bilanço esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarı esas alınarak belirlenen gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi matrahı üzerinden %3 oranında hesaplanan vergi ödenmek suretiyle 7326 sayılı Kanunun vergi artırımı hükümlerinden yararlanılabilecektir.

 Bu şekilde hesaplanan asgari vergi tutarları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

  

Yıl

 

Bilanço Esasına Göre Defter Tutanlar İçin Belirlenen Asgari Tutar (TL)

(1)

Vergi

Oranı (%)

(2)

Hesaplanan Vergi (TL)

(1x2)

(3)

2016

47.000

3

1.410

2017

49.800

3

1.494

2018

52.900

3

1.587

2019

56.200

3

1.686

2020

63.700

3

1.911

 

Örnek:

Kurumlar vergisi mükellefi (B) A.Ş., 2017 yılında ihale etmiş olduğu yıllara sari inşaat ve onarma işleri nedeniyle yapmış olduğu hakediş ödemeleri üzerinden tevkif etmiş olduğu vergilere ilişkin olarak artırımda bulunmak istemektedir.

Söz konusu yılda muhtelif dönemlerde vermiş olduğu 5 adet muhtasar beyannamesinde toplam 1.800.000 TL hakediş ödemesi (brüt) beyan etmiş bulunmaktadır.

Bu durumda, anılan mükellefin 2017 yılı içinde yapmış olduğu hakediş ödemelerine ilişkin vergi artırımı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır.

Mükellefin, 2017 yılı için (1.800.000 x %1=) 18.000 TL tevkifat tutarını 31.08.2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) idareye başvurarak, 7326 sayılı Kanunun 5. maddesinde belirtilen süre ve şekilde ödenmesi durumunda, bu yıla ait söz konusu yıllara sari inşaat ve onarma işlerine ilişkin hakediş ödemeleri yönünden gelir (stopaj) ve kurumlar (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. Söz konusu vergi peşin ödenebileceği gibi altı eşit taksit halinde de ödenebilecektir.

5. Çiftçilerden Satın Alınan Zirai Mahsuller ve Hizmetler İçin Yapılan Ödemelerde Matrah Artırımı Uygulaması:

Çiftçilerden satın aldıkları zirai mahsuller ve hizmetler için yaptıkları ödemelerden vergi tevkifatı yapmaya mecbur olanların; ilgili yıl içinde verdikleri (ihtirazi kayıtla verilenler dahil) muhtasar beyannamelerinde yer alan söz konusu ödemelerine ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı üzerinden ilgili yıllarda geçerli olan tevkifat oranının %25’i oranında hesaplanacak vergiyi ödemek suretiyle vergi artırımından yararlanmaları mümkün bulunmaktadır. 

Buna göre vergi artırımına ilişkin oranlar aşağıda gösterilmiştir:  

 

Yıl

GVK Madde 94/11-a-i bendine göre yapılan ödemeler için

GVK Madde 94/11-a-ii bendine göre yapılan ödemeler için

GVK Madde 94/11-b-i bendine göre yapılan ödemeler için

GVK Madde 94/11-b-ii bendine göre yapılan ödemeler için

GVK Madde 94/11-c-i bendine göre yapılan ödemeler için

GVK Madde 94/11-c-ii bendine göre yapılan ödemeler için

2016

%0,25

%0,50

%0,50

%1

%0,50

%1

2017

%0,25

%0,50

%0,50

%1

%0,50

%1

2018

%0,25

%0,50

%0,50

%1

%0,50

%1

2019

%0,25

%0,50

%0,50

%1

%0,50

%1

2020

%0,25

%0,50

%0,50

%1

%0,50

%1

  

Vergi artırımında bulunulan yıl içinde hiç beyanname verilmemiş olması veya muhtasar beyanname vermekle birlikte artırılması istenilen ödeme türünün beyannamede bulunmaması halinde, ilgili yıllar için bilanço esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarı esas alınarak belirlenen gelir (stopaj) vergisi matrahı üzerinden %2 oranında hesaplanan vergi ödenmek suretiyle 7326 sayılı Kanunun vergi artırımı hükümlerinden yararlanılabilecektir.

Bu şekilde hesaplanan asgari vergi tutarları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

 

Yıl

 



DOSYAYI İNDİR (Sağ Tık/Farklı Kaydet)