SİNERJİ SİRKÜLER RAPOR
Sirküler Tarihi: 18.06.2018
Sirküler No : 2018/19
MALİ TATİL UYGULAMASI VE MÜKELLEFİYETLE İLGİLİ SÜRELERE ETKİSİ
5604 sayılı Mali Tatil İhdas Edilmesi Hakkındaki Kanun ile her yıl 1 Temmuz-20 Temmuz arası “mali tatil” ilan edilmiştir. 20 Temmuz-5 Eylül tarihleri arası ise adli tatildir.
Mali tatil dolayısıyla son günü 1-20 Temmuz’a tekabül eden bazı süreler 20 Temmuz’dan itibaren 7 gün uzamış sayılmaktadır. Buna göre:
a) Beyana dayalı tarhiyatta, beyanname verme süresinin son günü mali tatil süresi içerisinde kalan vergilere ilişkin beyannamelerin verilme süreleri, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamaktadır. Bu kapsamda Haziran/2018 dönemine ait muhtasar beyannameler ile Haziran/2018 dönemine ait katma değer vergisi beyannamelerinin 27 Temmuz günü akşamına kadar verilmesi mümkündür bulunmaktadır. Ayrıca bu beyannamelere ilişkin ödeme süresi de (aynı ay içerisinde kalmak kaydıyla) beyanname verme süresinin son gününden itibaren üçüncü günün mesai saati bitimine kadar uzamaktadır. Dolayısıyla Haziran/2018 dönemine ait muhtasar beyannameler nedeniyle tahakkuk eden gelir ve kurumlar vergisi stopajlarıyla, Haziran/2018 dönemine ait katma değer vergilerinin 30 Temmuz 2018 günü akşamına kadar ödenmesi mümkündür.
b) İkmalen, re'sen veya idarece yapılan tarhiyatlara ilişkin olup vadesi mali tatile rastlayan vergi, resim ve harçlar ile vergi cezaları ve gecikme faizlerinin ödeme süresi, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılmaktadır.
c) İkmalen, re'sen veya idarece yapılmış olan tarhiyatlara karşı mükelleflerin uzlaşma talep etme veya cezada indirim talebinde bulunma süresinin son gününün mali tatile rastlaması halinde bu süre, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılmaktadır.
Mali tatilde ayrıca muhasebe kayıt süreleri, Vergi Usul Kanunu'nda düzenlenmiş bulunan bildirim süreleri ve dava açma süreleri işlememektedir. Dava açma süresinin durabilmesi için dava açma süresinin son gününün mali tatile rastlaması zorunlu değildir. Dava açma süresi mali tatilin bitiminden itibaren kaldığı yerden işlemeye devam eder. 20 Temmuz-5 Eylül tarihleri arası da adli tatil olduğu için, kendilerine vergi ve ceza ihbarnamesi tebliğ edilen gerçek ve tüzel kişiler açısından dava açma süreleri 5 Eylül’den itibaren 7 gün uzamakta ve 11 Eylül’e kadar dava açma hakkı devam etmektedir. Ancak Danıştay kararlarına göre mali tatil temyiz sürelerini uzatmamaktadır.
Mali tatil süresince vergi incelemesine başlanılması (aramalı incelemeler hariç) ve inceleme amacıyla defter ve belgelerin ibrazının istenmesi mümkün değildir.
Mali tatilde özel tüketim vergisi, banka ve sigorta muameleleri vergisi, özel iletişim vergisi ile şans oyunları vergisine ilişkin olarak verilmesi gereken beyannamelerin verilme ve ödeme süreleri ile icra yoluyla yapılan satışlarda katma değer vergisi uygulamasına yönelik (5) No.lu Katma Değer Vergisi Beyannamesinin verilme ve ödeme süresi uzamamaktadır. Ayrıca Noterlik Kanunu'na göre noterler tarafından tahsil edilen damga vergisi ve harç bedellerinin ilgili vergi dairesine bildirilmesine ilişkin olarak verilecek beyannameler ile süreksiz yükümlülük şeklinde değerlendirilen ve Harçlar Kanunu'na göre verilen (1), (2) ve (4) No.lu beyannamelerin verilme ve ödeme süreleri de uzamamaktadır.
İlgili Genel Tebliğlerde, kanuni süresinden sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen beyannamelerin ödeme süresi ile ithalde ödenen katma değer vergisi ve emlak vergisi gibi gümrük idareleri, il özel idareleri ve belediyeler tarafından tarh ve tahsil edilen vergilere ilişkin sürelerin mali tatilde uzamayacağı belirtilmiştir.
Saygılarımızla,
Erdal SÖNMEZ & Bülent ERSAN
SİNERJİ Bağımsız Denetim
Danışmanlık ve Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.