Sirküler Tarihi: 03.04.2014
Sirküler No : 2014/16
e-FATURA UYGULAMASINDA DİKKATE EDİLECEK HUSUSLAR
Bilindiği üzere; 05.03.2010 tarihinde yayımlanan 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile elektronik fatura (e-fatura) uygulaması vergi mevzuatına dahil edilmiş bulunmaktadır.
Maliye Bakanlığı’nca yayımlanan 421 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’ne göre; faaliyet konusu ne olursa olsun Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip olanlardan mal alan mükelleflerin 31.12.2011 tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olmaları ve/veya Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları (tütün, alkol, kolalı gazozlar) imal, inşa veya ithal edenlerden mal alan mükelleflerin 31.12.2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olmaları durumunda e-fatura ve e-defter uygulamasına geçmeleri zorunludur.
433 seri nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile e-fatura uygulamasına kayıtlı olan mükelleflerin birbirlerinden aldıkları mallar ve sağladıkları hizmetler için elektronik fatura gönderme ve alma zorunluluğu 01.04.2014 tarihi olarak belirlenmiştir.
e-Fatura uygulamasında önem arz eden hususlar ana başlıklar altında aşağıda açıklanmaya çalışılmıştır:
1. Elektronik fatura uygulamasına kayıtlı mükelleflerin birbirlerine sattıkları mallar ve ifa ettikleri hizmetler için düzenledikleri faturaları 01/04/2014 tarihinden itibaren elektronik fatura olarak göndermeleri ve almaları zorunludur.
e-fatura düzenleme zorunluluğu olan mükelleflerce e-fatura yerine kağıt ortamda fatura düzenlenmiş olması Maliye Bakanlığı’nın görüşüne göre vergi mevzuatı açısından faturanın hiç düzenlenmemiş sayılmasına neden olmaktadır. Bu nedenle sisteme kayıtlı kullanıcıların e-fatura düzenleme ve alma hususuna dikkate etmeleri gerekmektedir.
Elektronik fatura uygulamasına kayıtlı olan mükellefler kayıtlı olmayan mükelleflere yaptıkları mal teslimi ve hizmet ifası için genel hükümler çerçevesinde kağıt fatura düzenlemeye devam edeceklerdir.
2. Türk Ticaret Kanunu’nun ilgili hükümlerine göre mükellefler, gerek düzenledikleri, gerekse adlarına düzenlenen faturaları, yasal süreler dahilinde muhafaza ve istendiğinde ibraz etmekle yükümlüdürler. E-Faturanın veri bütünlüğünün sağlanması ile kaynağının inkar edilemezliği Mali Mühürle garanti altına alınmaktadır. Mührün doğruluk ve geçerlilik kontrolünün ancak elektronik ortamda yapılabilmesi nedeniyle e-Faturanın kağıda basılarak saklanması söz konusu bulunmamaktadır. Bu nedenle mükelleflerin, düzenledikleri ve aldıkları e-Faturaları, üzerindeki Mali Mührü de içerecek şekilde kanuni süreler dahilinde kendi bünyelerindeki elektronik, manyetik veya optik ortamlarda muhafaza ve istendiğinde elektronik, manyetik veya optik araçlar vasıtasıyla ibraz etmeleri gerekmektedir.
3. Portal üzerinden düzenlenen ve alınan faturaların, mükellefler tarafından arşivlenerek kendi bilgi işlem sistemlerinde veya Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan saklama hizmeti konusunda yetki almış kuruluşların bünyesinde saklanması gerekmektedir.
4. e-Fatura uygulamasında sistemde görülen “Temel fatura” ile “ticari fatura” arasında sadece faturaya sistem üzerinden itiraz imkanı açısından farklılık bulunmaktadır.
Her iki fatura da sistemler tarafından alınmak zorundadır. Alınan ticari faturaya e-fatura uygulaması üzerinden Red veya Kabul mesajı gönderilmesi imkanı bulunmaktadır.
Temel faturaya itiraz ise e-fatura uygulaması üzerinden değil harici yollarla yapılabilmektedir.
Temel fatura kapsamında düzenlenen faturalara mükellefler, mevzuat hükümleri çerçevesinde muhasebe kayıtlarına alıp iade faturası düzenleyerek ya da muhasebe kayıtlarına almadan harici yollar ile sistem dışından itiraz edebileceklerdir. Ticari fatura senaryosu kapsamında düzenlenen faturalarda ise uygulama yanıtı ile faturalar kabul ya da red edilebilmektedir.
5. e-Fatura uygulamasına kayıtlı bir kullanıcının unvanının değişmesi halinde 15 gün içinde unvan değişikliğine ait Ticaret Sicil Gazetesinin fotokopisi ve durumu izah eden bir dilekçe ile Gelir İdaresi Başkanlığı’na posta yoluyla, yeni unvana ait mali mühür temini için Kamu Sertifikasyon Merkezine elektronik ortamda başvurması gerekmektedir. Mükellefler yeni mali mühürlerini temin edene kadar, eski unvana ait mali mühürleri ile işlem yapmaya devam edebileceklerdir.
6. e-Fatura uygulamasına kayıtlı bir kullanıcının nevi değişikliğine gitmesi halinde 15 gün içerisinde, nevi değişikliğine ilişkin ticaret sicil gazetesinin fotokopisi ve durumu izah eden bir dilekçe ile Gelir İdaresi Başkanlığı’na posta yoluyla, yeni unvana ait mali mühür temini için Kamu Sertifikasyon Merkezine elektronik ortamda başvurması gerekmektedir. Nevi değişikliğine giden mükellefler yeni mali mühürlerini temin edene kadar, e-Fatura Uygulamasından eski Vergi Kimlik Numarasına ait unvan ve mali mühür ile yararlanmaya devam edeceklerdir.
Saygılarımızla,
SİNERJİ Bağımsız Denetim
Danışmanlık ve Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.